International Balloon Services

 IBS NV werd opgericht door Johan Wijns en Leo Verlinden in september 1995. Van bij de aanvang werd ervoor gekozen het gamma zo breed mogelijk te houden zodat zowel ballon-decorateurs als ballon-entertainers konden bediend worden. IBS organiseert opleidingen en workshops voor zowel beginners als gevorderden, zowel decorateurs, balloonshops als balloon-entertainers in binnen-en buitenland. IBS heeft een 5-tal medewerkers in dienst voor het magazijn, de cash & carry en de verkoop.

Audit

Een HR-Audit evalueert alle onderdelen van het Human Resources Management. Het eerste doel van de HR-Audit is om te bepalen of aan alle wettelijke verplichtingen inzake HR voldaan wordt en welke acties eventueel kunnen ondernomen worden om dit in orde te brengen. Daarnaast evalueert een HR-Audit ook de HR-processen en welke acties eventueel kunnen ondernomen worden om deze te optimaliseren.

De HR-Audit baseert zich in de eerste plaats op een aantal documenten die in elk bedrijf beschikbaar (zouden moeten) zijn. Op basis van de analyse van deze informatie, wordt daarna tijdens een interview met de verantwoordelijke voor HR meer gedetailleerde informatie verzameld over mogelijke probleemgebieden.

Bij IBS resulteerde de audit in een update van het arbeidsreglement en het opstellen van een aantal richtlijnen en documenten én in de beslissing om subsidies aan te vragen bij Cevora en KMO-portefeuille voor de opleidingen die worden georganiseerd voor de medewerkers.

Opleidingen & subsidies

Christel Dehaes zorgde voor de aansluitingen bij het suppletief opleidingsplan van Cevora en bij KMO-portefeuille. Christel Dehaes verzamelt de informatie, stelt de dossiers samen en dient ze in. IBS ontvangt nu subsidies voor alle opleidingen die worden georganiseerd voor de medewerkers.

Christel Dehaes heeft een opleidingsplan opgesteld, volgt de opleidingsbehoeften van de medewerkers op schrijft ze in. De opleidingen van Cevora en VDAB genieten de voorkeur, maar indien nodig wordt ook een beroep gedaan op commerciële opleidingsorganisaties.

Selectie & rekrutering

Naar aanleiding van een concrete behoefte aan een nieuwe medewerker, heeft Christel Dehaes de competentieprofielen van de medewerkers opgesteld en het functieprofiel en de advertentie voor de nieuwe medewerker opgemaakt. De rekrutering verliep via VDAB, de eigen website en sociale media. Na de evaluatie van de CV’s, werd een gestructureerd interview afgenomen samen met Johan Wijns. Ondertussen was er een tweede vacature ontstaan voor een gelijkaardige functie en op minder dan een maand werden beide vacatures ingevuld. Daarbij werd geopteerd voor IBO (individuele beroepsopleiding) in overleg met VDAB. Christel Dehaes stelde de aanvraag en het opleidingsplan op en volgt de uitvoering ervan mee op.

Leo Verlinden: "Wat wij meest appreciëren aan de samenwerking met Christel Dehaes, is haar ervaring als ondernemer: ze heeft oog voor de bedrijfsmatige context, zoekt naar de meest kostenefficiënte oplossing, en werkt met ons op de lange termijn."

International Balloon Services

Terug naar het overzicht

Contacteer mij

Heb je vragen?

Wil je op de hoogte gehouden worden als er een nieuwe blogpost verschijnt? Wil je graag bespreken wat ik voor jou kan doen tijdens een persoonlijk gesprek? Heb je een vraag die per e-mail kan beantwoord worden?
Wat ook de reden is dat je mij wil spreken, laat hier je gegevens achter en ik neem zo snel mogelijk contact met je op.

Blog

Hoe kies ik een sociaal secretariaat voor mijn KMO?

Ofwel bij de aanwerving van de eerste werknemer ofwel na enkele jaren, is het nuttig om een evaluatie van enkele sociale secretariaten te doen. Een sociaal secretariaat is immers een belangrijke partner voor de KMO-bedrijfsleider, zowel voor de correcte en tijdige betaling van het loon als voor sociaaljuridisch advies bij alle mogelijke personeelsaangelegenheden.